V roce 2021 zažili námořní přepravci zlatý rok, kdy jejich zisky rostou i o stovky procent. Bohužel na to doplácíme my, spotřebitelé, extrémním zvýšením cen.   Co je příčinou? Jaký bude vývoj v roce 2022? Jak snížit riziko dopadu těchto zvýšených nákladů na Vaší společnost? Pokusíme se Vám na tyto otázky odpovědět. 

Náklady na námořní dopravu v roce 2021 prudce vzrostly a tvrdá konkurence bojující o kapacitu námořní přepravy je novým normálem. Vzhledem k tomu, že k navyšování přepravních kapacit dochází jen pomalu, očekává se, že budou sazby za lodní přepravu v letošním i příštím roce i nadále dosahovat nových maxim. V dlouhodobějším horizontu se pak očekává, že zůstanou nad úrovní z doby před pandemií. 

Spolu s nedostatkem surovin a komponent, které proto zdražují, musí dovozci zohlednit i rostoucí náklady na dopravu a další vstupy, což vede k dalšímu zdražovaní a přispívá k roztáčení inflační spirály. Podle údajů Drewry World Container Index, který sleduje náklady na klasický 12metrový kontejner, vyskočily sazby za přepravu ze Šanghaje do Rotterdamu v roce 2021 o 664 % oproti ceně v roce 2020. Jen za první měsíc roku 2022 tyto sazby vyšplhaly o dalších 60%. Aktuálně se tak sazba za tento kontejner na trase Šanghaj - Rotterdam pohybuje na částce 13.686 USD. Přičemž v roce 2020 se tyto sazby pohybovaly na hranici 2.000 USD.

 

 

Co je příčinou těchto rekordních sazeb? 

Hlavní příčinou je globální nedostatek přepravních kontejnerů. Podle Mirka Woitzika, který poskytl zajímavý rozhovor na toto téma stanici CNBC, je na celém světě nyní přibližně 180 milionů přepravních kontejnerů. Většina z nich je však na špatném místě. Hlavní proud zboží je totiž ve směru Asie - Evropa, popř. Asie - Severní Amerika, ale většina prázdných kontejnerů je díky celosvětové pandemii a pozastavení námořní přepravy v roce 2020 právě v Evropě a Severní Americe. Již před vypuknutím této pandemie jsme bojovali s obchodním přebytkem mezi Čínou a zbytkem světa a tato situace se nyní ještě zhoršila. V současnosti na jeden příchozí kontejner do Asie připadají tři plné vyplouvající z této oblasti. 

Pandemie a nerovnoměrné globální ekonomické oživení vedly k tomu, že se tento problém objevil v Asii, ačkoli byly zasaženy i jiné části světa. Průmysloví pozorovatelé uvedli, že zoufalé společnosti čekají týdny na kontejnery a platí zvýšené sazby, aby je dostaly, což způsobuje raketový nárůst nákladů na dopravu. To se týká každého, kdo potřebuje zasílat zboží z Číny, ale zejména společností elektronického obchodu a spotřebitelů, kteří mohou nést hlavní tíhu vyšších nákladů. Podle předních analytiků by tento nedostatek přepravních kapacit měl pokračovat pravděpodobně až do roku 2023.

 

Sníží rejdaři ceny námořní přepravy? 

Snižování cen zatím nepomáhá ani přístup rejdařských společností, které si stále užívají historicky nejvyšších cen. Dá se tak očekávat, že se budou snažit toto výhodné období udržet co nejdéle.  Rejdaři už několikrát v tomto roce přehodnotili očekávané zisky a dostávají se na neuvěřitelná čísla. Díky vysokým sazbám cen se jejich průměrná marže pohybuje přes 3 000 dolarů za jeden čtyřicetistopý kontejner. To rejdaře vystřeluje na nejvyšší marže za poslední dekádu, kdy zdvojnásobili během prvních tří čtvrtletí roku 2021 to, co vydělali během let 2010 až 2020

Jinými slovy – za první tři kvartály roku 2021 vydělali dvojnásobek toho, co jim předtím zůstalo za celou dekádu. Někteří rejdaři totiž například v letech 2015 a 2016 dopravovali zboží za ceny, které se pohybovaly pod úrovní cen ropy. V hospodářském výsledku se tak často dostávali na nulu, někdy také do ztrát.

Podle aktuálně zveřejněných odhadů vzrostl zisk největšího z lodních přepravců, dánské společnosti Maersk, na neuvěřitelných 16 miliard USD.

 

 

 

Projeví se tato situace v dodávkách CNC obráběcích strojů?

V současnosti všichni výrobci CNC strojů závisejí na dodávkách zboží z Asie. Ať už jde o dodávky polovodičů, součástí řídicích systémů, pohonů, odlitků nebo celých strojů. V roce 2020 došlo k  poklesu poptávek po nových CNC strojích a tím došlo i k zastavení dodavatelsko-odběratelsko řetězce v oblasti dodávek strojů a jejich komponent. Situace s nedostatkem námořních kapacit tyto omezené dodávky ještě prohlubují. To má za následek prodloužení dodacích termínů a zároveň zvýšování ceny všech CNC strojů a jejich příslušenství. 

Podle predikce Fortune Bussines Insights lze v blízké budoucnosti očekávat zvýšený zájem o nové CNC stroje. Odhaduje se, že celková poptávka po CNC strojích vzroste z 84 miliard USD v roce 2021 na více než 128 miliard USD v roce 2028. To bude mít ve spojení s současným nedostatkem vstupů za následek další významné zvýšení ceny u všech současných výrobců strojů.

 

 

 

Jak snížit riziko nedostatku strojů a prodloužení dodacích termínů? 

Podle analytiků z Fortune Bussines Insights lze snížení rizik spojených s nedostatkem strojů i jejich součástí dosáhnout včasným plánováním obnovy CNC strojů a zajištění dostatečných strojních kapacit ve všech výrobních podnicích na obrábění kovů a ostatních materiálů. Očekává se, že v období největších poptávek po nových CNC strojích v letech 2025 - 2028, můžou být běžné dodací lhůty nových strojů i více než 12 měsíců. Zároveň se očekává, že skladové zásoby dodavatelů těchto strojů budou výrazně omezené.

 

 ADATE, Váš dodavatel CNC technologií 

 

  

Přehled aktuálně nabízených skladových strojů ZDE.

 

Chcete získat více informací o našich strojích? 

Ozvěte se nám na tel. číslo +420 776 776 651 nebo  napište email na adresu Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. ,  a my Vám dáme maximum informací.